Hey Vincent!
Ik zag dat je op zoek bent naar een kleine soort gekko... heb je wel eens gehoord van de
Lygodactylus Picturatus? Dat is een kleinere ondersoort van de overbekende
Phelsuma. Deze dwerggekko wordt niet groter dan vier a vijf centimeter en is ook nog eens erg mooi om te zien (geel kopje met een blauw onderlijfje).
De dieren worden vaak aangeboden onder de wetenschappelijke naam:
Lygodactylus Capensis, een soortnaam die achteraf verkeerd bleek. Het betrof in werkelijkheid
Lygodactylus Picturatus.
Als Nederlandse naam staat vermeld “geelkopdaggekko” en ook deze was verkeerd. De geelkopdaggekko leeft in Midden-Amerika onder de wetenschappelijke naam:
Genatodes Alboregularis Fuscus.
In Duitsland heet
Lygodactylus Picturatus “Haftschwanzgecko” wat zoveel betekent als “hechtstaartgekko”. Naar mijn mening is dit de juiste Nederlandse naam, doordat het dier de bijzondere eigenschap bezit ook hechtlamellen aan de onderkant van de staart te hebben, waarmee het zich aan voorwerpen kan vasthechten, ook aan terrariumruiten.
Ze komen voor in Afrika en Madagaskar. De ene zijn boombewoners en andere dan weer rotsbewoners.
Deze soort wordt zeer regelmatig voor 10 á 15 euro aangeboden in de meeste terrariumspeciaalzaken.
Ik hoop dat ik heb geholpen bij het maken van een eventuele keus. Hieronder heb ik nog een plaatje bijgevoegd om te laten zien waar ik over praat...

Groetjes en nog veel plezier van je andere aanwinsten,
Sander Vreugdenhil