Chemische Analyse Wildvang Insecten en andere inheemse ongewervelden
Posted 08 June 2005 - 15:51
Meindert Bloodshoofd heeft mij verzocht het rapport van zijn onderzoek naar de chemische samenstelling van inheemse insecten etc (die voor ons belangerijk is zoals Ca: P) hier bekend te maken.
Dit rapport is zeer nuttig voor een ieder die insectivoren verzorgd. Het rapport is te lezen op www.animalproject.com, de URO-werkgroep en de gekkowerkgroep. Voor niet leden van deze werkgroepen is het te lezen op animalproject.
Rapport wildvang insecten
Tariq Stark
Posted 09 June 2005 - 01:43
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg, met name de wildvang vliegen.
Prima initiatief :duim:
Posted 09 June 2005 - 08:15
Ik ben ook benieuwd naar de uitkomsten van de eventuele vervolgonderzoeken.
Het valt me overigens wel erg tegen hoeveel mensen dit interesant vinden ( of niet dus...)
Posted 09 June 2005 - 08:37
Saratë, on 9 Jun 2005, 09:15, said:
Ik lees het net pas, maar wat ik nog het intressantse vind is dat de 'commerciele' voedseldieren wel een heeeel lage calcium gehalte hebben. Had eerder verwacht dat het 1:1 was ofzo.
Hier blijkt dus wel weer uit hoe belangrijk het is om je voedseldieren goed te bepoederen :)
Posted 09 June 2005 - 09:07
zal maar wat minder sprinkhanen gaan voeren
jammer dat ze hier geen pissebedden eten
This post has been edited by Rob D'heu: 09 June 2005 - 09:09
Posted 09 June 2005 - 09:55
Het mooie aan pissebedden (en wormen) is dat ze het hele jaar door te vinden zijn. Hier krijgen ze 1 keer in de week pissenbedden (en andere wildvang beestjes).
Tariq
Posted 09 June 2005 - 10:31
Hier mee beweer ik niet dat ik alleen maar nuttige posts heb. En af en toe "goh wat leuk" kan ik in het foto topic ook erg waarderen (niets zo vervelend als een foto posten geen enkele reactie krijgen).
Matthijs :wave:
Posted 09 June 2005 - 14:34
Ook zou het nuttig zijn te weten of je de voedseldieren uit de winkel met de nodige voeding wel tot een nuttige verhouding kunt brengen of dat het gewoon het voedseldier op zich is dat geen goede verhouding heeft.
Dus ik kijk zeker uit naar het vervolg, met name de sprinkhanen :)
Posted 09 June 2005 - 15:49
wax, on 9 Jun 2005, 14:34, said:
Ook zou het nuttig zijn te weten of je de voedseldieren uit de winkel met de nodige voeding wel tot een nuttige verhouding kunt brengen of dat het gewoon het voedseldier op zich is dat geen goede verhouding heeft.
Dus ik kijk zeker uit naar het vervolg, met name de sprinkhanen :)
Wat is volgens jou niet vergelijken? De zelfde soorten wilde je weten??
Aangezien wilde krekels in Nederland nog maar erg weinig voor komen lijkt me dat niet echt zin hebben. Die kun je beter niet opvoeren. Zoals te lezen valt in het artikel worden sprinkhanen en vliegen binnenkort nog getest.
Het goed voeren van je voederdieren gaat aan die calcium:fosfaat verhouding verder niet zo heel erg veel veranderen gok ik. Niet genoeg om wildvang voerdieren te evenaren in elk geval!
Posted 09 June 2005 - 17:26
Mijn vraag was inderdaad of er veel verschil zou zijn tussen wel gevoede krekels en deze die je in de winkel vind en het antwoord heb je reeds gegeven se :)
txhie
Posted 09 June 2005 - 19:46
Klopt ik had ook 1:1 verwacht, anderzijds ben ik ook wel eens gelijkende cijfers tegen gekomen.
Verders de commercieele dieren zijn op een dinsdag gekocht ( leveringsdag) en
net als iedereen moet je dan maar geloven dat je vers hebt gehad.
Gelijk ingevroren bij -24 Celcius in afwachting tot verdere verwerking.
Vervolgens zijn alle dieren tegelijk geextraheerd.
M.u.v. Red Runners en de Naaktslakken deze zijn een dag later inbehandeling genomen. ( reden: batch gewijs extraheren overige plaatsen bezet door werkgever monsters)
Daarna zijn alle extracten op dezelfde dag geanalyseerd en voor de zekerheid extra monsters meegenomen met een bekende concentratie.
Dus vanuit analytisch oogpunt: geen reden om te twijfelen aan de cijfertjes.
En nee, ik ben niet bezig met een campagne tegen commercieele voedseldieren.
Ik ook, je vliegenval staat ook hier zijn dienst te doen.
Helaas was de vorige serie mislukt, het probleem van die vliegen is gewoon dat je er zoveel nodig hebt voor een goede meting.
Die vliegen wegen gewoon niks, 1 bakje krulvliegen geeft 1.6 gram opbrengst.
Dit terwijl het zwart ziet van die kroelers.
En helaas hebben we geen C.S.I. apparatuur( paar kruimels en alles is bekend)
Groet Meindert
Posted 10 June 2005 - 04:32
Posted 10 June 2005 - 06:36
Als ik het goed begrijp zijn pissebedden tot nu toe het beste voer?
En ga je de testen ook doen op zelf gekweekte kakkerlakken/krekels/.... ?
Ben in ieder geval razend benieuwd naar het vervolg over de vliegen :) , heb namenlijk zelf net de vliegenval buiten gezet.
Posted 10 June 2005 - 19:34
Ja en nee. :blink:
Ja, vanuit het oogpunt Calcium en Fosfor verhouding.
Nee, namelijk ik weet niet wat de overige verhoudingen zijn denk aan eiwit, vettten, koolhydraten.
Persoonlijk geef ik een lekker salade van pissenbedden, krekels, vliegen e.d.
Zie mijn bevindingen niet als heiligmakend. Ik was gewoon benieuwd naar de resultaten.
Die van een huisjesslak dat kon ik wel beredeneren.
En toen kwam automatisch de vraag, wat doen de overige insecten.
Nee. teveel recepten om je insecten up te graden naar een hogere voedings balans.
Groet Meindert
Posted 11 June 2005 - 17:22
De indische wandelende tak. :)
Denk niet dat er veel uit zal komen aan voedingswaarde, maar ik voer deze dieren wel eens als extra aan mijn baardagaam.
Posted 12 June 2005 - 10:33
Dit gewoon om zeker te zijn van de vorige bevindingen.
Mocht je zelf al willen starten met het voeren van pissebedden, zonder als te veel
moeite te doen met vangen.
Neem een aardappel, snij deze door de lengte doormidden.
Hol hem een beetje uit en leg hem in de tuin onder wat planten.
Avondje wachten en klaar.
Groet Meindert.
Ps resultaten pas bekend in de loop van volgende week.
Posted 15 June 2005 - 18:15
Lees ook pas heel interresant ik wist niet dat je al die dieren mocht geven.
Idem ook net een vliegenval buiten gezet en de halsbandjes lusten ze wel dus...
Posted 23 June 2005 - 09:26
en helemaal mooi dat het berekend is met insecten uit almere :rock:
Posted 23 June 2005 - 10:02
Alles in almere is kut, dus ook de insecten ! :closedeyes:
Posted 23 June 2005 - 11:29
Ik bedoel: ik voer geen wilde muizen aan mijn beesten in verband met wormen en datsoort shit.. ga mij niet vertellen dat de vliegen die op mijn "val" (vuilnisbak) afkomen helemaal vrij zijn voor datsoort zooi...
Of valt dat wel mee?? want het lijkt me geweldig om een kleine varaan achter een dikke bromvlieg aan te zien gaan! :w00t: :rock:
Posted 23 June 2005 - 11:53
mischien ook een idee van die dingen te meten op muizen (eigen kweek/ massakweek)
This post has been edited by Rob D'heu: 23 June 2005 - 11:54
Posted 23 June 2005 - 15:32
ik voer nu al jaren uit de eigen tuin en omstreken en tot op heden is er niets ziek van geworden. Persoonlijk acht ik de kans hierop, om bovenstaande argumenten, ook heel klein.
Tariq
Posted 23 June 2005 - 15:55
Posted 23 June 2005 - 17:17
Posted 23 June 2005 - 17:24
Tariq Stark, on 23 Jun 2005, 15:32, said:
Tariq
Okee.. ben ik ook weer gerustgesteld :)
Posted 23 June 2005 - 17:25
Tariq Stark, on 23 Jun 2005, 15:32, said:
Tariq
Ghehehe :P
Posted 23 June 2005 - 20:50